"Braaiday" - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Eline Blank - WaarBenJij.nu "Braaiday" - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Eline Blank - WaarBenJij.nu

"Braaiday"

Blijf op de hoogte en volg Eline

26 September 2012 | Zuid-Afrika, Warmbaths

Dag lieve allemaal,

Sorry dat ik een tijdje niets van me heb laten horen, maar ik heb niet eerder de tijd kunnen vinden om iets te schrijven. Ik ben voornamelijk heel bezig geweest met het kleuterklasje in Vingerkraal en met "braaien". Dat is barbequen. Geloof het of niet, maar ze hebben hier een nationale 'braaidag'. Dit houdt in dat heel Zuid Afrika vrij is van werk en school en de hele dag door vlees aan het eten is. En met de hele dag bedoel ik ook de hele dag; ontbijt, lunch en diner. Daarnaast is het een kwestie van heel veel alcohol drinken en stoere verhalen vertellen haha. We hebben het weekend namelijk doorgebracht met de vrienden van Francois, de zoon van Kobus en Mathilde. Het is leuk om met iemand te praten die een neushoorntemmer is, of helicopterpiloot is om dieren te vangen. Toch iets wat je in Nederland niet snel tegenkomt! En ze lopen ook echt rond in van die crocodile dundee ranger outfits met rood wit gestreepte sokken leuk opgetrokken. Echt heel charmant! Er moet hier alleen geen modepolitie langskomen want dan hebbe ze een probleem hihi!
Verder ben ik heel veel bezig geweest op het schooltje in vingerkaal. Ik heb kasten geschilderd voor het klasje en we hebben het helemaal opgeknapt. Vanochtend hebben we de eerste les gedraaid met 9 van die schattige kindjes en het verliep heel goed! Het is wel heel jammer dat ik de taal niet spreek en dat ze geen engels begrijpen. Gelukkig konden de "juffen" me vertalen en met handen en voetenwerk ging het prima. We hebben de nieuwe juffies geleerd hoe ze het beste kinderen iets bij konden leren etc. Het zijn hele leuke meiden en ze deden het goed, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het komt met de grade R groep (kleuterklas).
Zondag zijn Jana en ik naar Zebula gegaan om daar op olifanten te rijden. Wat een ervaring zeg!! Het eerste uurtje mochten we een interactie met de olifanten doen. Dit wil zeggen dat ze dingen gingen uitleggen over de beesten en we mochten met ze op de foto. Daarnaast mochten we ze ook aanraken, op ze zitten, kusjes geven (lekkere glibber/graszoen) en knuffelen. Toen dit voorbij was mochten we op de rug van de olifant klimmen en hebben we een kleine safari op de olifant mogen doen. Zo ontzettend gaaf! Ik heb de foto's op mijn picasa site staan, dus neem gerust een bezoekje. Woorden schieten eigenlijk te kort.
Wat ook nog aan jullie kwijt wil is dat ik ook een bezoekje heb gebracht aan huis Tekna. Het opvanghuis voor kinderen die uit huis geplaatst zijn. Ik heb daar knuffeltjes uitgedeeld en bellen met ze geblazen en ze gingen helemaal uit hun dak haha! Gister ben ik weer even langs geweest om met de kids te spelen. Helaas werd ik toen bekogeld met een steen door een kind van 2.. Dus nu heb ik een hele rode bult om mijn voorhoofd haha! Maar hoe maak je zo'n kind duidelijk dat dat neit helemaal de bedoeling is? Verder dan " OUWAA!" (nee!) kwam ik niet. En die "Caregivers" stonden erbij en keken ernaar. Jaa de stijl van opvoeden is hier wel iets ruwer dan in het zachte nederland hoor haha!

Nou dat was wel weer eeen kleine samenvatting van de afgelopen week. Ik ga nu even de stad in om te shoppen en vlechtjes in mijn haar te laten zetten, like a real african;)

Tot schrijfs!!
Liefs

  • 26 September 2012 - 18:02

    Je Zusje:

    Jeetje wat ontzettend gaaf allemaal! Je foto's zien er super vet uit.
    Wat maak jij veel bijzondere en gave dingen mee zeg.
    Wat bizar eigenlijk dat die kindjes daar helemaal uit hun dak gaan als je ze een knuffeltje geeft en bellen met ze gaat blazen. Dat is hier in Nederland toch lastig voor te stellen... (Moet een beetje aam Najib Amhali denken: "Hier, een pen, en jij een pen, en jij een pen...)
    Nou mop, keep up the good work and talk to you soon!

    Dikke kus je zussie

  • 26 September 2012 - 18:02

    Je Zusje:

    Jeetje wat ontzettend gaaf allemaal! Je foto's zien er super vet uit.
    Wat maak jij veel bijzondere en gave dingen mee zeg.
    Wat bizar eigenlijk dat die kindjes daar helemaal uit hun dak gaan als je ze een knuffeltje geeft en bellen met ze gaat blazen. Dat is hier in Nederland toch lastig voor te stellen... (Moet een beetje aam Najib Amhali denken: "Hier, een pen, en jij een pen, en jij een pen...)
    Nou mop, keep up the good work and talk to you soon!

    Dikke kus je zussie

  • 26 September 2012 - 20:39

    Joon:

    Zeker tijd terug,, maar meer kunnen we nu lezen!! een barbeque dag,, ielll vlees vlees vlees moet er niet aan denken. Fijn dat je kindjes al blij kan maken met belleblaas!!
    Ben zo benieuwd hoe je vlechtjes eruit gaan zien!! Succes met je buld hahahah

  • 27 September 2012 - 02:24

    Annetje:

    Γεια σου ( = de Griekse hoi [jia soe] )
    ELIEN!

    Wat heb je toch een leuke manier van schrijven. Een idee om toch maar verder te gaan met het schrijven van krantenartikelen als hobby? Vrugah zaten wij op de vloer van jouw oude slaapkamer gewoon zélf een krant in elkaar aan het zetten, haha. Goed, genoeg memorabele momenten.

    Braaidag - geweldig zeg! Echt een goede reden om daar een nationale vrije dag van te maken. Helemaal gelijk hebben ze. Naast veel vlees, waar ze zo van houden daar, moet ik mij bij de onmisbare alcohol Stellenbosch wijn voorstellen? Of vooral veel bier?;)

    Heel leuk om te lezen dat je de weekenden lekker op pad gaat en veel avontuurlijke dingen meemaakt. Doordeweeks ook wel, trouwens. Aan je avontuur kom je wel. Die hele ervaring, de mensen, het cultuurverschil, de mentaliteit daar zal heel bijzonder zijn, meis!

    Ik zit weer even terug te denken aan je vorige post over de man die je de camera overhandigde, wat voor ons een doodnormaal gadget is, een camera, is voor hem een complete luxe natuurlijk. Arme man, had geen idee hoe hij ermee om moest gaan.

    Het lijkt mij apart om te moeten besluiten dat er een stop op het uitdelen van eten moet worden gezet. Omdat mensen die het vast óók niet breed hebben, ook er naartoe komen. Terwijl het alleen voor de allerarmsten is. Natuurlijk begrijp ik dat jullie met de voedselpakketten gewoon weer verder gaan, maar het is toch vervelend om te moeten stoppen.

    Maar WAT leuk dat de kids daar zo enthousiast worden van.. bellenblazen. Zo leuk!

    Nou, ouwe klusser a.k.a. kastjes in vrolijke kleuren-schilder,

    GENIET van elke dag (beetje overbodige wens, dat gebeurt tóch wel! haha)
    Ik kijk uit naar je volgende verslag! En, heel leuk om die grote serie foto's te zien.

    Knuffel Anne

  • 27 September 2012 - 19:49

    Jana:

    wat een heerlijke avonturen eline! geniet er met volle teugen van! je doet het hier fantastisch xx

  • 30 September 2012 - 14:55

    Joke:

    Hallo Eline
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Geniet er elke keer weer van. Ga zo door zou ik zeggen. een dikke kus van je ouwe tante


  • 30 September 2012 - 14:59

    Joke:

    Hallo Eline leuk weer een nieuw verhaal.
    Je 1ste maand zit er bijna op, zo snel gaat het dus.
    Leuk hoor zo'n braaiedag, heb je al in een "hijsbakkie " gezeten.
    Geniet maar lekker daar en laat ons telkens een beetje mee genieten.
    Kus Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Warmbaths

Mijn avontuur in Zuid Afrika

Hoi allemaal,

Op 3 september zal ik rond 19.00 uur op het vliegtuig stappen richting Londen en daar overstappen naar Johannesburg, Zuid Afrika! Ik zal voor 2 maanden in het dorp Bela Bela verblijven en nog een maand rondreizen met Dennis.
Twee maanden lijkt misschien wat kort om echt goed een beeld te krijgen van de projecten in Bela Bela, aangezien stage periodes ruim 9 maanden duurden, toch is er genoeg uitdaging daar! Ik zal jullie alvast een kleine inleiding geven over de verschillende projecten die daar lopen. Wat het allemaal echt inhoud, zal ik pas weten als ik daar echt gearriveerd ben.
Er is een soort.. ik noem het maar "buurthuis" waar jongeren hun huiswerk kunnen maken en 3 maaltijden krijgen. Er wordt op dit moment aan een ander onderkomen gewerkt. Ze hebben een nieuwe locatie gevonden, alleen alles wat er nu staat zijn 4 palen en een dak.. Genoeg uitdaging dus;)
Daarnaast is er een residentiële opvang voor kinderen met lichamelijke- en/of geestelijk handicap.
Ook is er een organisatie die kinderen voorzien van een schooluniform, zodat de kinderen naar school kunnen. De stichting zorgt ervoor dat de kleding daadwerkelijk bij de kinderen komen en voorkomt dat de ouders deze stiekem verkopen voor geld.
De laatste tijd is er een project in werking gezet om zeer ernstig verbrande kinderen ondersteuning te bieden.
Tot slot is er nog een crisisopvang voor kinderen die uit de ouderlijke macht zijn gezet. De kinderen worden hier opgevangen en krijgen ondersteuning.
Meer informatie zal ik jullie vast kunnen geven wanneer ik daar ben. Voor mij is het op dit moment ook nog erg moeilijk om er een voorstelling van te maken over alles wat er op me af zal komen!
Zoals jullie wel lezen is er genoeg te doen daar en zal ik ongetwijfeld niet vaak stil zitten. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het ook erg spannend om alles mee te gaan maken.

Liefs Eline

Recente Reisverslagen:

01 November 2012

Begin van een nieuw avontuur!

30 Oktober 2012

Afscheid nemen bestaat niet...

12 Oktober 2012

Donder en bliksem

03 Oktober 2012

Long time no see

26 September 2012

"Braaiday"
Eline

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 6048

Voorgaande reizen:

03 December 2013 - 28 December 2013

Zuid Afrika Part Two

03 September 2012 - 24 November 2012

Mijn avontuur in Zuid Afrika

Landen bezocht: