Strike a pose - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Eline Blank - WaarBenJij.nu Strike a pose - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Eline Blank - WaarBenJij.nu

Strike a pose

Blijf op de hoogte en volg Eline

19 September 2012 | Zuid-Afrika, Warmbaths

Dag allemaal!

Even een berichtje van mij!! Het is de laatste dagen nogal druk geweest, dus ik heb geen tijd gehad om weer een stukje te schrijven.. Maar nu hebben we een soort van siesta omdat het te warm is om buiten wat te kunnen doen. We hebben van een kringloopwinkel hier gratis boekenkasten gekregen voor de school in vingerkaal dus die ben ik een beetje aan het schilderen a la "Villa Kakelbont" stijl. Met veel kleurtjes en dingetjes! Ik heb een paar dagen geleden voor het eerst in mijn leven sollicitatiegesprekken afgenomen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen haha! Het waren die meisjes uit Vingerkaal die hadden gereageerd op de vacature om als leerkracht te werken op de school in Vingerkraal. Ze waren 20 en hadden alleen hun middelbare school diploma en voor de rest niets. Kan je nagaan dat je hier eerst 4 jaar pabo gedaan moet hebben voordat je uberhaupt aan de slag kan gaan als juf. MAAR hier nemen ze het niet zo nauw met vooropeleidingen enzo haha! Volgende week gaan ik en Mathilde ze een beetje trainen om te werken voor de kleuterklas. Dat wordt een leuke uitdaging aangezien ik zelf ook nooit voor een klas heb gestaan. Maar Mathilde zei vandaag: "Ach.. lesgeven is hetzelfde hier als werken op een kinderdagverblijf" haha! Dus ik ga is kijken wat ik ervan ga bakken.
Verder ben ik veel bezig met het maken van voedselpakketten voor Vingerkaal. Ik denk wel dat dit de komende tijd minder gaat worden aangezien er steeds meer kleine relletjes komen rond het eten. We geven namelijk alleen de allerarmste mensen uit vingerkraal voedsel, maar nu komen er steeds meer mensen die zeggen dat ze eten willen... Dus waarschijlijk gooien we een korte tijd een stop op het geven van voedsel.. Heel jammer dat het zo moet, maar ook hier heb je last van mensen die bang zijn dat ze te kort komen en die moeten even bekoelen.
Verder moet ik nog even iets kwijt over onze klusjesman hier. Hij werkt rond het huis en knapt de tuin op etc. Hij heet Muonday en komt uit Zimbawe. Echt een hele lieve man.. Laatst zat ik even met hem te wachten op Mathilde en toen vroeg hij opeens: "So Jesus is from Europe?" Dus ik hem uitleggen dat hij daar niet vandaan kwam en dat Rome toch echt geen land is ten noorden van Amerika en dat Jeruzalem niet ten zuiden van Europa lag haha! Ik weet niet hoe zijn Atlas eruit ziet, maar ik ga hem binnekort even laten zien hoe het in elkaar zit;)
En gister vroegen we hem om een foto te maken van mij en Jana. We waren aan het schilderen en dat moest natuurlijk even gekiekt worden. Ik ging ervan uit dat hij wel wist hoe een camera werkte, maar niets bleek minder waar. Toen ik de camera gaf zei hij: "Thank you misses thank you!!" Dus ik dacht.. OHNEE! Als hij maar niet denkt dat hij het mag houden haha! Uiteindelijk uitgelegd dat hij een foto van ons moest maken. Wij stonden in een pose en toen.. Hield hij de camera verkeerd. Hij keek door de zoomlens inplaats van de display en zei vervolgens: "Ik kan jullie niet zien" hahahah! Ik zeg: "Je moet het omdraaien zodat je ons ziet!" "AHH allright allright" Nou eindelijk klaar voor de foto.. en toen drukte ie zo hard op het knopje dat de camera bewoog tijdens het foto maken haha! Dus ik heb een hele leuke bewogen foto nu! Maar het heeft zo z'n charme hihi.

Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en ga mijn tijd hier nog wel doorkomen! Ik blijf voor de rest van mijn verblijf bij Mathilde en Kobus. Ik zou eerst naar andere mensen gaan, maar ik zit hier zo goed op mijn plek en ik heb nog niet het gevoel dat ik klaar ben met Vingerkraal. Dus ik blijf lekker hier!

Lieve allemaal, ik ga er een einde aan breien en een "melkskommel" drinken. Dat is een milkshake haha! Bedankt voor jullie ontzettend leuke berichtjes.. Elke keer wordt ik weer blij wanneer ik lees dat er iemand heeft gereageerd!!

Heel veel liefs uit het warme Zuid Afrika!!

  • 19 September 2012 - 14:21

    Joon:

    mmm ik verlang ook naar de warmte!! Wat fijn dat je zo op je plek bent en dat je dit allemaal kan betekenen voor de mensen daar!! heerlijk.
    Jammer dat je misschien moet stoppen met het eten geven maarja.. de normen en waarden zijn hier heel anders dan daar en soms moeten ze het dus merken op een "harde" manier!!
    Succes maar weer met juf "spelen" haha moet je vast lukken!!!

  • 19 September 2012 - 22:30

    Nicolet:

    Wauw! Wat super om te lezen dat je zo geniet, en op je plek zit. Wat doe je prachtige dingen. De kleine dingetjes zijn voor ons zo gewoon, en daar zo belangrijk. Die leuke grappen met de mensen daar, oh dat doet mij echt herinneren aan Suriname. Heel erg leuk! Schrijf het op, of maak een foto (als dat lukt), zodat je zulke dingen niet vergeet. Meisje, succes met alles wat je daar doet. Dat lesgeven komt ook helemaal goed!

    Liefs!

  • 20 September 2012 - 23:10

    Papa:

    Hey mop,
    wat gaaf om je berichtjes te lezen en wat fijn dat het goede weer er eindelijk is. Klinkt trouwens wel heel lekker zo'n Melkskommel.
    Geniet ervan en we spreken je binnenkort weer via skype.

    Knuffel van je vader.

  • 21 September 2012 - 20:05

    Willeke:

    Heeee lieverd,

    Wat geweldig om alles te lezen wat je allemaal aan het doen bent.
    Wat een andere wereld niet normaal.
    Een olifant die oversteekt is net even wat anders dan onze Tijger!!
    Gelukkig heb je het erg naar je zin en heb je lieve mensen om je heen.
    Geniet van alles en zorg ervoor dat je koffer vol liefde niet opraakt.
    Je verhalen zijn heerlijk om te lezen en zo blijven we op de hoogte.
    Tot horens.
    Een dikke knuffel van Koos en Willeke en Dirk natuurlijk!

  • 23 September 2012 - 12:00

    Nadine:

    Heeej lieverd, dat klinkt heeerlijk dat weer!
    Hier is het toch een potje koud, ik heb zelfs al mijn handschoenen aan op de scooter haha.

    Ik vind het zo leuk om je verhalen te lezen!!
    Ben blij dat je het naar je zin hebt, en geniet ervan! Lesgeven gaat jou wel lukken hoor!

    Liefsss
    ps. kan je die Muonday niet een baan aanbieden als fotograaf? nemen we hem mee met uitgaan en uitstapjes? ;P

    x

  • 23 September 2012 - 12:00

    Nadine:

    Heeej lieverd, dat klinkt heeerlijk dat weer!
    Hier is het toch een potje koud, ik heb zelfs al mijn handschoenen aan op de scooter haha.

    Ik vind het zo leuk om je verhalen te lezen!!
    Ben blij dat je het naar je zin hebt, en geniet ervan! Lesgeven gaat jou wel lukken hoor!

    Liefsss
    ps. kan je die Muonday niet een baan aanbieden als fotograaf? nemen we hem mee met uitgaan en uitstapjes? ;P

    x

  • 24 September 2012 - 13:05

    Riemy:

    Hoi lieve nicht! Leuk om je verhalen te lezen. En nu weer de nieuwe foto's, ik ben echt wel een beetje jaloers hoor! Wat lekker dat je het zo naar je zin hebt. Volgens mij ben je nu alweer 3 weken weg. Time flies, zeker when you having fun!! Nog veel plezier de komende tijd, doe je best als juf hè! Heel veel knuffels van ons.

  • 24 September 2012 - 22:14

    Jessie:

    Lieve vriendin,

    Allereerst: sorry dat ik niet eerder heb gereageerd.
    Wat ontzettend fijn om te horen dat je daar goed op je plek zit en zulke geweldige dingen meemaakt!!!!!
    Ik weet zeker dat het je goed af gaat, die dames leren lesgeven. Uiteindelijk kunnen ze vast veel meer als het koffiedrinken.
    Hoe gaat het inmiddels met je bult? Geen babyspinnetjes uit gekropen?

    Hou van je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Warmbaths

Mijn avontuur in Zuid Afrika

Hoi allemaal,

Op 3 september zal ik rond 19.00 uur op het vliegtuig stappen richting Londen en daar overstappen naar Johannesburg, Zuid Afrika! Ik zal voor 2 maanden in het dorp Bela Bela verblijven en nog een maand rondreizen met Dennis.
Twee maanden lijkt misschien wat kort om echt goed een beeld te krijgen van de projecten in Bela Bela, aangezien stage periodes ruim 9 maanden duurden, toch is er genoeg uitdaging daar! Ik zal jullie alvast een kleine inleiding geven over de verschillende projecten die daar lopen. Wat het allemaal echt inhoud, zal ik pas weten als ik daar echt gearriveerd ben.
Er is een soort.. ik noem het maar "buurthuis" waar jongeren hun huiswerk kunnen maken en 3 maaltijden krijgen. Er wordt op dit moment aan een ander onderkomen gewerkt. Ze hebben een nieuwe locatie gevonden, alleen alles wat er nu staat zijn 4 palen en een dak.. Genoeg uitdaging dus;)
Daarnaast is er een residentiële opvang voor kinderen met lichamelijke- en/of geestelijk handicap.
Ook is er een organisatie die kinderen voorzien van een schooluniform, zodat de kinderen naar school kunnen. De stichting zorgt ervoor dat de kleding daadwerkelijk bij de kinderen komen en voorkomt dat de ouders deze stiekem verkopen voor geld.
De laatste tijd is er een project in werking gezet om zeer ernstig verbrande kinderen ondersteuning te bieden.
Tot slot is er nog een crisisopvang voor kinderen die uit de ouderlijke macht zijn gezet. De kinderen worden hier opgevangen en krijgen ondersteuning.
Meer informatie zal ik jullie vast kunnen geven wanneer ik daar ben. Voor mij is het op dit moment ook nog erg moeilijk om er een voorstelling van te maken over alles wat er op me af zal komen!
Zoals jullie wel lezen is er genoeg te doen daar en zal ik ongetwijfeld niet vaak stil zitten. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het ook erg spannend om alles mee te gaan maken.

Liefs Eline

Recente Reisverslagen:

01 November 2012

Begin van een nieuw avontuur!

30 Oktober 2012

Afscheid nemen bestaat niet...

12 Oktober 2012

Donder en bliksem

03 Oktober 2012

Long time no see

26 September 2012

"Braaiday"
Eline

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 6067

Voorgaande reizen:

03 December 2013 - 28 December 2013

Zuid Afrika Part Two

03 September 2012 - 24 November 2012

Mijn avontuur in Zuid Afrika

Landen bezocht: