Long time no see - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Eline Blank - WaarBenJij.nu Long time no see - Reisverslag uit Warmbaths, Zuid-Afrika van Eline Blank - WaarBenJij.nu

Long time no see

Blijf op de hoogte en volg Eline

03 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Warmbaths

Dag trouwe medereizigers!
Hier ben ik weer!! Ik ben deze weken helemaal onthand zonder internet. Momenteel logeer ik namelijk ergens anders, omdat er bij Kobus en Mathilde een groot verjaardagsfeestweek is. Alle 10 de broers en zussen van Kobus komen over om zijn verjaardag te vieren.. Mathilde heeft het gevoel in een rusthuis te zitten omdat Kobus de jongste is van de 10 en dus de gemiddelde leeftijd 80 is. Ik ben heel blij dat ik daar niet hoef te verblijven deze week haha! Het was de bedoeling dat ik bij Ouma Hester zou slapen, maar aangezien ik samen met Jana vroeg op pad moest deze morgen, mocht ik bij haar slapen en daar zal ik ook de rest van de week blijven. Heeeeel gezellig!

Verder zal ik jullie een korte update geven van wat ik de afgelopen week heb gedaan. Donderdag hebben we weer verder geholpen in het kleuterklasje in Vingerkraal. Opeens werd Mathilde uit de klas gehaald door het hoofd van de school. Buiten stonden 50 mensen op haar te wachten om vragen op haar af te vuren. Ze wilden weten wat zij daar deed en waarom de mensen van Vingekrraal niet zijn ingelicht over wat er met de school gebeurd. Het grappige was dat een deel van de vrouwen die daar stonden niet eens meer kinderen op school hadden en er gewoon heen kwamen om te "rellen". Ik kon niet verstaan wat ze zeiden omdat ze in hun eigen taal aan het praten waren, maar hun lichaamshouding vertelde genoeg. Schreeuwen, grote handgebaren etc. Maar het frustrerende is dat ze zelf niets ondernemen in die school. Ze denken niet bij hunzelf : "Goh misschien is drie klassen in een lokaal een beetje te veel van het goede, misschien moeten we hier een oplossing voor zoeken". Na deze "vergadering" (zo noemen ze dat hier) heeft Mathilde besloten om nog een stapje terug te doen uit Vingerkraal, met de wetenschap dat de armste mensen geen eten kunnen krijgen. De boosdoeners zijn voornamelijk 3 vrouwen die in opstand komen tegen de hulp die Kobus en Mathilde bieden... Waarschijnlijk omdat ze niet door blanken geholpen willen worden. Het treurige is dat de rest achter Kobus en Mathilde staan, maar niets tegen die vrouwen durven te doen omdat ze denken dat ze heksen zijn en hun zullen vervloeken als ze er iets van zeggen, of dat hun huis platgebrand wordt (Dat doen ze hier namelijk graag als ze het ergens niet mee eens zijn..) Gelukkig hebben Mathilde en Kobus dan deze week verjaardag en hebben ze afleiding, maar ik ben benieuwd hoe het volgende week zal gaan en of het veilig genoeg is om daar heen te gaan.
Donderdagavond ben ik met mathilde melita en jana naar de introductie van de MatricDance geweest, gewoon om even te ontspannen en dom te kijken. Dit is een High school Prom waar iedereen de kans krijgt om te showen met zijn geld. Alle studenten kwamen een voor een aan in peperdure autos en jurken en mochten paraderen over een catwalk om vervolgens champange in de feesttent de drinken. Wij konden toekijken vanaf de tribunes en het was heerlijk tijdverdrijf! Vrijdag zijn wij naar Pretoria gegaan om daar hele "culturele" uitstapjes te doen. Hier werd onder verstaan; voornamelijk veel barren en kroegen bezoeken haha! Het is is hier zo leuk om uit te gaan! Ze stijldansen hier nog op de dansvloer! De dans die ze hier dansen heet de "sokkie".. Leuk om hierover te vertellen is dat dit een traditonele dans is die oorspronkelijk op den sokken gedanst dient te worden! Vandaar de naam. Alle mannen hier kunnen dat dansen en sleuren de dames de dansvloer op. Uiteraard heb ik ook een dansje gewaagd en ik moet zeggen dat naarmate de avond vorderde het steeds beter ging! We verbeleven bij vrienden van Francois in huis (de zoon van Kobus en Mathilde) en er werd heel goed voor ons gezorgd. Op zaterdag zijn we in Pretoria naar de rugbymatch australie-zuid afrika (de springnokkies!) geweest. We vonden dat we Zuid Afrika niet eerder konden verlaten dan dat we met onze eigen ogen rugby gekeken hadden. Wat een te gekke ervaring was dat zeg! We waren helemaal uitgedost in een Springbokkie tshirt en de zuid afrikaanse vlag! We hoorden er helemaal bij. Door onze aanmoedigingen en overtuigende yells hadden ze ook nog eens gewonnen.

En nu is het alweer woensdag 3 oktober.. Er is alweer een helft voorbij en dan zie ik Dennis weer! Dan kunnen wij samen Zuid Afrika onveilig gaan maken :) Ik kan niet wachten!
Helaas zal ik volgende week donderdag wel afscheid moeten nemen van Jana... Dit vind ik echt heel jammer, want het is mijn maatje geworden! Gelukkig zijn Belgie en Nederland lang niet zo groot als Zuid Afrika en dat maakt elkaar bezoeken een stuk makkelijker!
Vanochtend hebben we weer kleine leeuwtjes bezocht en met ze knuffeld en gekroelt met ze! Wat zijn ze ook lief.. Ik moet zeggen dat ze wel vrij ruw zijn.. Ik heb behoorlijk wat schrammen van die zachte pluizen beestjes. En ik moet helaas tot de conclusie komen dat ik allergisch voor leeuwen ben.. Dus dat wordt geen leeuw als huisdier helaas:( ;)

Nou lieverds, dit was het wel weer voor vandaag!! Geniet van het heerlijke lekkere weer in Nederland, dan neem ik nog een duikje in het zwembad zometeen!!

Dikke kus

  • 03 Oktober 2012 - 15:17

    Mama:

    Hoi mop, Gelukkig weer een teken van leven. Dan pas ontdek je hoe makkelijk internet is. Super om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Blijf dat vooral doen, dan blijven wij hier genieten van je verhalen (tijdens de stormen en plensbuien). Keep up the good work! Ik hoop dat je over ong. 3 weken een pakket krijgt uit Holland. Ik heb het vandaag op de bus gedaan. Lieve lieve schat, ik mis je ontzettend maar het geeft zoveel rust om te lezen dat je zo geniet.
    Poempie van je moeder

  • 03 Oktober 2012 - 23:04

    Simone:

    Hoi Eline
    Wat beleef je veel daar in het zuiden. Ik geniet enorm van je verslagen. Als ik het lees hoor ik het jou vertellen. Goed dat klinkt wel erg ingewikkeld. Wat dat huisdier betreft erg jammer, maar je bent toch niet allergisch voor olifanten, misschien kan je dat overwegen. Ik wens je nog heel veel fijne dagen toe. Geniet ervan. Simone

  • 08 Oktober 2012 - 13:36

    Nadine:

    Daaaag schat!
    Wat klinkt dat weer heeerlijk allemaal.
    Blijf lekker genieten,
    Tot je volgende verhaal

    Dikke kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Warmbaths

Mijn avontuur in Zuid Afrika

Hoi allemaal,

Op 3 september zal ik rond 19.00 uur op het vliegtuig stappen richting Londen en daar overstappen naar Johannesburg, Zuid Afrika! Ik zal voor 2 maanden in het dorp Bela Bela verblijven en nog een maand rondreizen met Dennis.
Twee maanden lijkt misschien wat kort om echt goed een beeld te krijgen van de projecten in Bela Bela, aangezien stage periodes ruim 9 maanden duurden, toch is er genoeg uitdaging daar! Ik zal jullie alvast een kleine inleiding geven over de verschillende projecten die daar lopen. Wat het allemaal echt inhoud, zal ik pas weten als ik daar echt gearriveerd ben.
Er is een soort.. ik noem het maar "buurthuis" waar jongeren hun huiswerk kunnen maken en 3 maaltijden krijgen. Er wordt op dit moment aan een ander onderkomen gewerkt. Ze hebben een nieuwe locatie gevonden, alleen alles wat er nu staat zijn 4 palen en een dak.. Genoeg uitdaging dus;)
Daarnaast is er een residentiële opvang voor kinderen met lichamelijke- en/of geestelijk handicap.
Ook is er een organisatie die kinderen voorzien van een schooluniform, zodat de kinderen naar school kunnen. De stichting zorgt ervoor dat de kleding daadwerkelijk bij de kinderen komen en voorkomt dat de ouders deze stiekem verkopen voor geld.
De laatste tijd is er een project in werking gezet om zeer ernstig verbrande kinderen ondersteuning te bieden.
Tot slot is er nog een crisisopvang voor kinderen die uit de ouderlijke macht zijn gezet. De kinderen worden hier opgevangen en krijgen ondersteuning.
Meer informatie zal ik jullie vast kunnen geven wanneer ik daar ben. Voor mij is het op dit moment ook nog erg moeilijk om er een voorstelling van te maken over alles wat er op me af zal komen!
Zoals jullie wel lezen is er genoeg te doen daar en zal ik ongetwijfeld niet vaak stil zitten. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het ook erg spannend om alles mee te gaan maken.

Liefs Eline

Recente Reisverslagen:

01 November 2012

Begin van een nieuw avontuur!

30 Oktober 2012

Afscheid nemen bestaat niet...

12 Oktober 2012

Donder en bliksem

03 Oktober 2012

Long time no see

26 September 2012

"Braaiday"
Eline

Actief sinds 14 Aug. 2012
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 6063

Voorgaande reizen:

03 December 2013 - 28 December 2013

Zuid Afrika Part Two

03 September 2012 - 24 November 2012

Mijn avontuur in Zuid Afrika

Landen bezocht: